► Potestell om vinteren

Sunne, sterke poter gjør både turen og hverdagen bedre for hunden. Unngå såre, vonde poter - her får du tips om potestell.

Tekst: Kari Isingrud, 2020

Kloklipp

Det er viktig å passe på at klørne holdes korte. Om klørne ikke slites ned av seg selv må de klippes jevnlig. Et lite triks er å la hunden være ute i kuldegrader en stund før kloklipp. Kuldegradene gjør både at blodårer/nerver trekker seg innover i kloa og at de synes bedre (på lyse klør). Da er det lettere å klippe klørne passe korte.

Les mer om skånsom kloklipp her: https://www.husbandry.no/les-og-lar/kloklipp

Pels mellom tredeputene

Poter med klipt pels

Har hunden problemer med ising og snøklumper under potene?

Når kan du klippe pelsen under potene:

• Har hunden bare fjonepels som iser, og ikke isolerer, kan du klippe
  • Går du mest kortere turer uten lengre opphold ute kan det være greit å klippe hvis det ofte er problemer med ising
  • Stuss gjerne faner og annet fjon som snøen fester seg i når du først er i gang med saksa

Når bør du ikke klippe:

• God vinterpels under potene isolerer og skal normalt ikke klippes
  • Går du lange turer, kanskje over flere dager og med overnatting bør (god) pels beholdes.
  • Pelsen beskytter også (litt) mot skarpt underlag, som skare eller stein o.l.

Husk at

• Ising og snøklumper kan forhindres med potesalve eller potesokker
  • Potesalve beskytter dårlig mot kulde
  • Potesokker beskytter bra mot kulde og skarp underlag

Potesalve

Potesokker og potesalve

Potesalve smører og forebygger tørre poter og sprekker i potene. Den beskytter i liten grad mot kulde. Potesalven må være fri for vann! Mange aktive hundefolk bruker DeLaval Smooth spenefett uten vann, som fås kjøpt på Felleskjøpet. Den er god og rimelig. Labbefett/potesalve fås også kjøpt i dyrebutikk eller hos veterinær. Du kan også bruke sinksalve (uten vann).

Potesokker

Potesokker beskytter mot kulde og slitasje, og beskytter om hunden lett plages med ising og vonde poter. For mange hunder er det nødvendig med potesokker bare på de kaldeste dagene eller når føret er særlig vanskelig. Tynne cordurasokker (slitesterk bomull) er fine på vinterføre. Fleecesokker er fine og behagelige for hunden, men slites fort. Fest sokkene passe stramt, så de ikke faller av. Prøv deg frem. Ta av sokkene under lengre pauser, og med en gang turen er over. Pass på så det ikke kommer snø eller grus ned i sokkene. Prøv å feste med elastisk tape om du har problemer med å få sokkene til å sitte.

På skareføre der hunden kan trå igjennom skaren kan det være lurt å bruke skaremansjetter. Dette er særlig aktuelt for hunder med lite pels eller som trekker eller holder høy fart.

Skitur med hund. Hunden har påseg blåpotesokker

Underlaget for tur og trening

Lær deg å vurdere treningsunderlaget og hvordan det vil slite på bein og poter. Lange turer på frossen grus betyr antakelig at potesokkene må på. Om du går tur på veier som saltes eller er skitne av veistøv bør du skylle potene i lunkent vann og tørke dem godt etter turen.

Riktig kosthold

Riktig foring er viktig for hundens helse, og også for at potene skal holde seg fine. I vanlig tørrfór er ofte for lite fett for arbeidende hunder. Spesielt kan det være for lite av de essensielle omega 3 fettsyrene EPA ogDHA, som ser ut til å være viktig for hud og pels. Mangel på disse fettsyrene kan gi tørre og harde poter som lett får vonde sprekker.

Et tørrfór av god kvalitet kan godt være basisfór, men gi for eksempel kjøttfôr med høyere fettprosent i tillegg - minst 50% av fórmengden i svært aktive perioder. Tilskudd av omega 3 fettsyrene EPA og DHA kan gis i form av renset fiskeolje som fås kjøpt i dyrebutikker eller hos veterinær. Ikke gi tran eller andre marine oljer som er tilsatt A- eller D-vitaminer, det får hunden nok av gjennom vanlig hundefor som er vitaminisert.

Husk - det er lettere å forebygge enn å reparere poteskader!