Klær og utstyr på kalde dager

Hunder som fryser lett må ha klær for å trives ute på kalde dager og netter. Har du riktig utstyr kan selv den verste frysepinn ha det komfortabelt.

Tekst og foto: Kari Isingrud, 2018

Hundeklær skal være funksjonelle og holde kroppen varm og tørr. Lag-på-lag er best. Hvor mye du kler på er selvfølgelig avhengig av været og om hunden er i bevegelse eller i ro, og ikke minst - hva den enkelte hund trenger.

Ull innerst, vind- og vanntett ytterst!

Kle på hunden etter samme prinsipp som du bør kle deg selv. Tilpass til akkurat din hunds behov. Her er noen tips:

• En relativt tynn kroppsnær ulltrøye innerst - ull er uten tvil det beste for å holde på varmen
  • Et mellomplagg i ull, helst med "armer"
  • Et vind- og vanntett dekken ytterst. Du kan droppe mellomplagget om du velger et dekken med ullfor. Dekkenet skal ikke sitte stramt, men likevel tett på kroppen.
  • Potesokker
  • Gjerne en krave eller hette/lue til bruk i pauser

Kjøpe eller lage selv?

Lanullva og Canelana er to leverandører av hundedekken, varmetepper m.m. som bruker ull i sine produkter. Trøye og genser i ull kan du også strikke selv, det finnes mange strikkeoppskrifter på nett. Det er også enkelt å lage av avlagt ulltøy.

Hund i ulltrøye laget av en genserarm, og armer lager av fingervanter.

Hjemmelaget ullgenser

Hund med dekken

Dekken med ullfor

Hund som sover i snøen på et teppe, med rødt varmeteppe over seg.

Pause eller overnatting ute?