►  Tips for sommerens telttur

Alle hunder fortjener å få sove ute noen ganger. Sommernattens lyder og lukter er spennende for alle som vanligvis sover innendørs. Og hva er vel mer koselig enn en frokost som serveres i nesehøyde?

Tekst og foto: Kari Isingrud, 2018

Hunder og mennesker liker mange av de samme tingene: Spenningen ved  å gå på oppdagerferd på nye steder, gleden over å vasse i ei kald elv en varm dag, sitte å beskue eller kanskje besnuse utsikten fra en fin topp, høre det krasle i matpapir…. Ja turgledene er mange og vi vil gi deg noen tips for sommerens teltturer:

Valg av leirplass

Les tips om leirplassen her

Teltet

Råd om valg av telt får du i gode sportsforretninger. Ekspeditøren bør selv ha mange teltovernattinger bak seg for å kunne gi gode råd. For oss hundeeiere er det vesentlig å vurdere om vi vil ha to innganger og dermed to fortelt. Dette er en fleksibel løsning både om turkompisen har eller ikke har hund. I riktig dårlig vær kan det være aktuelt å lage mat i forteltet og er det greit at hunden har eget rom. Og selv om hunden skal få ligge i teltet om natten kan et ekstra fortelt være et fint sted å la den tørke litt før man tar den inn i teltet. Ulempen er at to fortelt som regel er er mindre enn ett.

Les om alternativer til telt her

Hvis du er fersk på telttur, bør du ha ”tørrtrent” litt, f.eks. i nærområdet eller i hagen. Før du legger ut på lengre turer bør du ha øvd på å slå opp teltet og du bør også ha forsøkt en natt eller to i teltet med hunden. Da bør du ha bestemt deg for om den skal ha plassen sin i forteltet eller om den skal få ligge inne i selve teltet. Husk at ikke alle turkompiser nødvendigvis synes det er stas med hunden i teltet selv om de for øvrig er glad i hunder. I godvær kan det være kos, men en skitten og våt hund som kravler over soveposer og annet utstyr er ikke like trivelig. Det blir dessuten fuktigere (og dermed kaldere) inne i teltet om hunden får ligge der.

Tren hunden til å ligge på den plassen du bestemmer for den. Husk også at et fortelt ikke er rømningssikkert, så da må du kanskje ha noe å binde hunden i. Har du en robust friluftslivshund vil den kanskje trives best utenfor teltet. Da kan det være lurt å ha med en bitteliten presenning eller annen vanntett duk så den kan få ly for vind og regn.

Sett opp teltet slik at inngangen ligger i ly for vær og vind, og barduner godt. Er du på fjellet kan det blåse opp fort, så ikke slurv med dette. Stram opp teltet godt så det ikke er slakk i teltduken som vinden kan få tak i. Hvis du vil telte i høyfjellet eller om vinteren bør du velge et telt med stormmatter, som du kan legge steiner (eller snø) på slik at det er best mulig sikret i sterk vind.

Rita setter opp telt ved et vann i fjellet

Matlaging

I perioden 15. april til 15. september er det forbudt å tenne bål og grill i eller i nærheten av skog og all annen utmark i Norge. På sommerens turer er det altså nødvendig å ha med seg kokeutstyr. For sommerturen og for nybegynnere er kanskje det enkleste en gassbrenner eller et stormkjøkken som bruker rødsprit som brennstoff. Men vær klar over at begge disse løsningene fungerer dårlig i streng kulde, så hvis du skal drive et mer avansert vinterfriluftsliv bør du investere i en primus som bruker f.eks. bensin eller parafin. Be om råd i sportsbutikken eller sjekk her om ulike typer brennstoff:

Valg av brennstoff

Om sommeren er det normalt fine forhold for å lage mat utendørs. Men i utrivelig vær kan det være fristende å lage maten i forteltet. Husk at all bruk av brennere i telt eller fortelt utgjør en risiko, så vær veldig forsiktig med dette. Nybegynnere kan med fordel trene utendørs før de flytter matlagingen inn i teltet. Gassbrenneren er tryggest, men etter å ha sett en slik ta fyr og eksplodere så er rådet at også denne må behandles med stor forsiktighet.

Mat og utstyr til hunden

Hunden skal også ha mat på tur og husk å beregne ekstra med fór spesielt dersom hunden har tung kløv å bære. Tørrfor, gjerne med ekstra fett, og frysetørket hundemat er lett og fin turmat for hunden. Kjøttfór har begrenset holdbarhet og egner seg derfor ikke så godt. Ta gjerne med litt ekstra knask til hunden også.  Det finnes gode tørkede produkter som også gir ekstra fett.

Sørg også for at hunden får nok å drikke. Planlegg foringen slik at hunden spiser minst en time før dagens etappe starter og at den får hvile minst en time etter at dere er kommet til leirplassen.

En hund med god pels trenger kanskje ikke noe ekstrautstyr på turen, mens tynnpelsede hunder fryser lett. Vurder din egen hund og tenk over om den trenger noe å ligge på, dekken og ev. sovepose. Soveposer for hund fås kjøpt eller man kan sy en selv for eksempel av en avlagt vanlig sovepose. Ta gjerne med et lite håndkle så du kan tørke hunden før den legger seg for natten, det kan forebygge at den blir frossen.

Les om hundens turmat her

Les om varme klær og utstyr til hunden her

Innsekter

Myggmiddel er obligatorisk for mennesker, men husk at dette ikke skal brukes på hunden. Spør gjerne veterinæren om råd.  Vi anbefaler Centaura, som er godkjent både for hund, hest og menneske i Norge.

En myggnetting kan være et alternativ til kjemiske midler for å beskytte hunden. Insekter trives der det er fuktig, og i lyng og kratt, og de er mest plagsomme når det er vindstille. Hvis du velger teltplass med omhu og unngår slike steder kan du derfor redusere insektplagen betydelig.

Steking av sopp på primus

Nam, nam, kjøpesopp!

En flaske Centaura myggmiddel

Mange hundefolk anbefaler Centaura!

Samojedhund som som ligger utenfor teltet med utsikt til fjellene. nattemørket har senket seg.

Fritt valg: Tak over hodet eller åpen himmel...