Kløving er supertrening

Kløving gir super grunntrening for aktive hunder. Det er gøy for hunden og forebygger skader. Trekkhunder, agilityutøvere og alle som driver med fysisk harde aktiviteter burde også trene med kløv. Det er rett og slett for lite kjent hvor god og allsidig trening kløving er!

Tekst og foto: Kari Isingrud, 21.04.2024

Studer dette bildet!

Hunden har senket hele kroppen, ryggen, frambeina og hele fronten holder tyngden.. Framfoten senkes, poten gjøres bred og tar tak rundt ujevnhetene i terrenget. Halen brukes som balanseror. I oppoverbakke er det bakbeina som gjør jobben.

Legg merke til blikket: Hunden har full konsentrasjon og planlegger neste steg. Det hun ser framfor seg, resulterer i avansert øye-kropp-koordinasjon. I tillegg har denne hunden så mye erfaring at de fleste bevegelser er automatiserte. Hun beveger seg til dels uten å måtte tenke for å styre kroppen sin. Nervesignalene fyker uanstrengt mellom hjernen og kroppsdelene som skal utføre bevegelsen. Ledd stabiliseres, ny bevegelse settes igang. Neste steg er et nedhopp der framparten får en real trøkk av kløvvekten. Det tåler kroppen om den er trent for det.

Opptrening med kløv foregår i rolig tempo med gradvis økende vekt. Det øker generell styrke og kondisjon uten risiko for skader. Det sikrer at hunden har en gjennomtrent kropp, som gjør at den tåler andre, mer fartsfylte og spesialiserte aktiviteter bedre.

Kløving er altså supertrening for absolutt hele kroppen; styrke, kondisjon, koordinasjon og balanse. Og ikke minst - mental trening.

Bli med på kløvkurs: Sjekk her!