Kløvkurs med kløvtester 2024

Dette er et nettbasert kurs der du lærer alt om kløving med hund: Valg av kløv, pakking, å gå med kløv, opptrening med treningsplaner, skadeforebygging og mye mer. Du kan ta kløvtester der du bor, og får diplom som synlig bevis på hvor sprek og flink hunden din er!

Kurset starter 1. mai!

OBS! Husk at noen hundeklubber arrangerer egne kløvtester - støtt klubben din!

Kløving er supertrening og en aktivitet som utfordrer hunden både fysisk og mentalt, men du må bruke tid på opptrening. Dette er et kurs hvor du kan jobbe med teori og praksis samtidig, og du bestemmer progressjonen selv. Selve arrangementet foregår online, og du tar kløvtestene der du bor eller der du er. Vi har en felles møteplass i en gruppe på Facebook.

Alle friske hunder kan ha både glede og godt treningsutbytte av å bære kløv. Det er rett og slett for lite kjent, hvor god trening dette faktisk er. Slik allsidig trening er spesielt viktig for alle som har aktive og energiske hunder, som kanskje skal være trekkhund om vinteren, og bærehjelp på lange fotturer om sommeren. Om du bruker hunden din til agility eller andre fysisk krevende aktiviteter, så vil trening med kløv kunne bidra til at hunden holder seg sterk og skadefri.

Kursinnhold

Du får tilgang til kursmateriellet via en Facebook-gruppe. Der kan du dele erfaringer og stille spørsmål.

• Hundens forutsetninger
  • Valg av kløv
  • Tilvenning til kløv
  • Pakking
  • A gå med kløv – tips og triks
  • Opptrening
  • Stell og fôring av aktive hunder
  • Skadeforebygging
  • Hundens turutstyr
  • Overnatting ute med hund

Tilbakemelding om kurset

Kursdeltaker Sissel Myhre Arntzen og Maja skrev 23.07.2023:

"Betraktninger omkring kløv

Når det gjelder kløving av hund, er det noe jeg har tenkt på som helt ok, kjekt å kunne gjøre av og til. Derfor meldte jeg meg på kurs.

Jeg har fulgt veiledninger, råd og tips, og gått fram skritt for skritt, og har nå kommet i en slags avhengighets- situasjon, hva kløving av hund angår! Tilegnelsen av kunnskap via Kari og På streif, har gitt meg en enorm glede og mestringsfølelse. Jeg liker og tro at hunden også føler det slik. I går kveld når jeg tok Maja inn i gangen, gikk hun bort å begynte å sleike kløven sin, som lå til tørk på varmegulvet...sukk..

Vel, det jeg vil fram til er at kløv er ikke bare kløv. Det som for meg virket som små enkle grep, og justeringer, har vist seg å gi store utslag i trivsel og funksjon med kløv. Kløving har gått fra å være "et styr", til å bli en selvfølge når vi skal på tur. Vi bare gleder oss til neste anledning!

Sissel og Maja"

Hvem kan delta?

Dette kurset er for alle som vil lære mer om kløving med hund.

Alle raser og hundetyper kan delta og ta kløvtestene. Om du ikke rekker alle testene i sommer, satser vi på nye muligheter neste år. Testene gjennomføres individuelt, men du kan gjerne gå sammen med andre. Det er viktig at hunden har god grunntrening før du starter kløvtrening, og at hunden trenes slik at den gradvis bygger opp styrke og kondisjon til å klare testene. Du har selv ansvaret for at kravet til vekt, turlengde og hundens alder er oppfylt, og at hunden din er i god nok form, frisk og ellers skikket til å gjennomføre testen.

Det kan hende at kløvtestene blir for krevende for noen. Det må hundeeier avgjøre, eventuelt i samråd med veterinær.

Dette er altså På streifs kløvtester som er åpne for alle. Enkelte raseklubber har kløvtester for sine medlemmer.

Når og hvor kan du ta kurs og kløvtester?

Kurset starter 1. mai og veiledning gis i perioden 1. mai til og med 30. september 2023. Du får tilgang til "klasserommet" på Facebook ved påmelding, og tilgangen gjelder ut året 2024. Testene kan tas i samme periode, altså fra og med 1. mai til og med 30. november. Du velger selv turområde, så testen kan du ta der du bor, eller kanskje på en fjelltur du skal på i sommer - du bestemmer. Pass på at lengde- vekt- og alderskravet er oppfylt.

Dette får du:

• Videoforedrag, artikler og annet kursmateriell
  • Treningsplaner som sikrer trygg progresjon
  • Veiledning og sosialt fellesskap i et digitalt «klasserom» på Facebook
  • Digitalt diplom
  • Du blir med i trekningen av hundekjørerbelte fra Seleverkstedet, dersom du melder deg på kurs innen 1. juni 2024. Verdi ca. 1500 kroner
  • Skryt og ære til hund og eier som gjennomfører kurset og testene!

Premie

Du kan vinne hundekjørerbelte fra Seleverkstedet - du kan velge enten hoftesekk eller hundekjørerbelte. Vi trekker vinneren blant alle som er gyldig påmeldt på kløvkurs  innen 1. juni 2024. Verdi ca. 1500 kroner

Kløvtestene:

Kløvtest 10-10
(bronsje)

• Hunden skal bære en kløv på 10 % av kroppsvekten *)

• På en dagstur på minimum 10 km

• Hunden skal være fylt 18 måneder senest testdagen. Noen hunder bør være fylt 2 år, f.eks. store og tunge raser.

• Gjennomført test gir tittelen Kløvmester 10-10 **)

Kløvtest 20-20
(sølv)

• Hunden skal bære en kløv på 20 % av kroppsvekten *)

• På en dagstur på minimum 20 km

• Hunden skal være fylt 2 år senest testdagen. Noen hunder bør være fylt 3 år, f.eks. store og tunge raser

• Gjennomført test gir tittelen Kløvmester 20-20 **)

Kløvtest 25-40
(gull)

• Hunden skal bære en kløv på 25 % av kroppsvekten *)

• På en tur på minimum 40 km over to dager

• Gjennomført test gir tittelen Norsk Kløvmester **)

*) Totalvekt: Kløven + innhold

**) Titlene er På streifs uformelle titler, som angir at hunden har bestått testen

Seleverkstedet sponser kløvkurset med et flott hundekjørerbelte.

Hovepremie er hoftesekk eller hundekjørerbelte fra Seleverkstedet

Tipptopp hundeutstyr fra Seleverkstedet

Pris for kløvkurs og tester:

1200 kroner.

Meld deg på her

Arrangør er På streif, Key Consulting AS, som drives av Kari Isingrud.

Har du spørsmål? Ta KONTAKT!