► Hundens turmat

Hunden trenger nok energi og riktig ernæring på langtur i skog eller fjell. Hundematen må også være lett å bære, enkel å tilberede og smake godt og ha god holdbarhet. Les våre tips om hundens turmat!

Skrevet av Kari Isingrud, 2020

Før turen

Det kan være lurt å fôre hunden variert i hverdagen. Hundemager som er vant til ulike typer mat vil fint klare litt endrede matvaner under en langtur. Du kan selvfølgelig også starte tilvenning til turmaten en ukes tid før turen starter.

Har du valp har du sjansen til å tilvenne den det framtidige turlivet. Lær valpen å spise overalt, ute, inne, i bilen og på tur i skogen, fjellet eller byen. Lær den å spise fra skål, fra bakken, med fremmede mennesker og hunder til stede osv. Lær den å drikke fra en kopp eller av ei flaske. Og ikke minst – lær den å like all slags mat og venn den til mange ulike smaker. Noen hunder blir lett vanedyr og stor variasjon i matveien gjør antakelig valpen fleksibel og tilpasningsdyktig til ulike situasjoner.

Hunden får robust mage av variert foring i hverdagen

Riktig energi- og næringsinnhold

Hunders energiforbruk varierer etter alder, rase, personlighet, pelstype, aktivitet og miljøets temperatur. På langtur bør fett være hovedkilden til energi. Fett er nesten dobbelt så energitett som proteiner og karbohydrater, og dermed trenger ikke fórmengden øke så mye. En hardt arbeidende hund vil drikke mye og spise mye, og da er mindre volum på fôret en fordel – og det blir mindre å bære.

Dagsturer:

Hvis du bare går en dagstur trenger ikke hunden nødvendigvis ekstra mat underveis, men litt fettrik snacks i en pause gir litt ekstra energi og gjør hunden glad!

Flerdagersturer:

På lengre turer trenger hunden  antakeligekstra kalorier, men det er ikke viktig å treffe nøyaktig på fôrmengden. På flerdagersturer med harde dagsetapper på 6-10 timer vil kaloribehovet kunne øke med 1,5-2 ganger vedlikeholdsbehovet til hunder som er aktive også i hverdagen, men du må altså alltid sammenligen turen med det normale aktivitetsnivået for å kunne si noe om hvor mye ekstra hunden ev. vil trenge på turen. Hvis hunden går med tung kløv og i krevende terreng kan energibehovet øke ytterligere. Det samme gjelder vinterstid om den trekker pulk eller slede, eller om det er kaldt.

Ekspedisjoner og hardtrening

Skal du på ekspedisjon over mange uker må du regne ut fôrbehovet nøyaktig. Under spesielt hardt arbeid eller ved høye temperaturer kan det være lurt å  ta ekstra hensyn. Norges jeger og fiskerforbund oppgir at en jakthund som forbruker 4800 kcal, vil trenge omkring 4,8 l vann pr. dag. Med et så høyt vannbehov kan det være aktuelt å gi tilskudd av elektrolytter. Det tilsettes vannet og bidrar til å gjenopprette væskebalansen raskt etter hardt arbeid. Det kan gi bedre restitusjon og bidra til å senke puls, pustefrekvens og kroppstemperatur.

Turfôring i praksis

• Vann er viktig: La hunden få drikke ofte gjennom hele dagen. Hvis den har rikelig tilgang på vann, vil den normalt regulere vanninntaket selv. På ekstra harde turer, eller om det er spesielt varmt eller kaldt, kan det være gunstig å gi ekstra vann sammen med fôret. Du kan også tilsette vannet god smak for å få hunden til å drikke mer, og tilsette elektrolytter ved behov, se ovenfor. Og hvordan vet du om hunden drikker nok? Jo, den tisser «passe mengder», lyst og fint, flere ganger om dagen.

• Fett gjør hunden mett: Et godt turfôr kan være et høyenergi tørrfôr eller frysetørket vom eller kjøtt. Dette er er lett, holdbar og fettrik turmat, og ser ut til å være mange turfolks basisfôr til hunder på tur – enten alene eller i kombinasjon. Høyenergi tørrfôr inneholder omkring 30 % fett. Frysetørket kjøttbasert fôr inneholder 50-60% fett, og er et svært energitett fôr uten karbohydrater. Sjekk at du gir fullfôr, dvs. at fôret inneholder alle næringsstoffer hunden trenger. I tillegg er det vanlig å gi sunne matrester fra egen mat, fersk fisk man får underveis, eller tørrfisk, tørket kjøtt eller innmat.

• Snacks: Gi snacks underveis for kos og ekstra energi. Det finnes en rekke typer energibokser, tørket snacks osv. som kan gis underveis på turen eller i pauser. Et eksempel er tørkede grisehaler som både er holdbart, fettrikt og tilfredsstiller tyggebehov og sørger for «tannpuss».

• Foringsrutiner: Det er en grei regel at det skal gå 1-2 timer før og etter aktivitet før hunden får et stort måltid. Dermed er det fint med hovedmåltider på morgenen når man står opp, og om kvelden etter at hunden har roet ned. Utover dette er det fornuftig å snacke i pauser, kanskje litt ekstra hvis man har en hovedpause, og ved ankomst leirplass om kvelden.

Noen hunder kan bli finspiste på tur – stikk i strid med det man ønsker. Det kan ha mange årsaker. Noen kan overreagere på nye omgivelser og situasjoner. Dette kan forbygges fra valpestadiet som beskrevet ovenfor. Noen hunder fyller opp magen fordi de drikker mye. Hard fysisk aktivitet eller varme, kan også gi dårlig matlyst. Da kan du prøve å gi ekstra smakelig mat, eller fôre ekstra seint og tidlig, dvs. etter lengre hvile og mens det er kjølig på sommeren.

Vi anbefaler

På tur bruker vi hundens vanlige tørrfôr. I tillegg bruker vi frysetørket fra Vom og hundemat.

VOM freeze dried er et fullfôr med alle næringsstoffer som hunden trenger. Dette liker hundene så godt at det brukes både til snacking i pauser, og til godbiter som belønning.

Takk til medlemmer av gruppa På tur med hund i Norge, som kom med mange tips om hundens turmat. Bli gjerne medlem av gruppa: https://www.facebook.com/groups/236356030715103

Referanser: